maanantai 20. toukokuuta 2013

Kuinka sähkömies käännytetään ruokiaan tarkkailevaksi personal traineriksi?


Vastaus allekirjoittaneen kohdalla on: Laitetaan mies, joka ei pupujen ruokaan koske, menettämään terveytensä täydellisesti ja ”ihme” parannetaan se sattuman kautta.

Miltä tuntuisi heretä tilanteeseen, että keskustelet lääkärin kanssa 22-vuotiaana työkyvyttömyyslausunnosta ja uudelleen koulutuksesta. Olet ollut sairas lomalla viimeisestä kahdesta kuukaudesta seitsemän viikkoa. Ensiksi käsi lastoitettuna kolme viikkoa ranteen tulehtumisen vuoksi ja sitten loput viikot nilkkojen tulehtumisen vuoksi, joka estää normaalin liikkumisen.  Sinut on vapautettu juuri asevelvollisuudesta kolmen päivän palveluksen jälkeen niveltulehdusten vuoksi. Nukut yössä 2-6 tuntia sängyssä pyörien kipujen takia. Syöt 600-800mg Buranaa kolme kertaa päivässä ja tarvittaessa muita nappeja lisäksi. Särkylääkkeiden aiheuttamiin vatsakipuihin ja vatsahaavan uhkaan jatkuvana lääkityksenä otat Nexiumia happosalpaajaa. Lääkäri kehottaa miettimään ammattia, jossa voisit työskennellä. Ammatin täytyy olla istumatyötä, koska et voi seisoa pitempiä aikoja. Mielessäsi tiedät kuitenkin, että istuminen pahentaa merkittävästi kipuilua.

Voin kuvailla tunnetta yhdellä sanalla: v******a! Tässä vaiheessa en ymmärtänyt vielä, että olin jo aloittanut paranemisen.

Tässä hieman tilanteeseen johtavia seikkoja nuoruudesta: nivelvaivat alkoivat ala-asteen alkupuolella ja ne diagnosoitiin ensi alkuun kasvukivuiksi. Sain hoitoon särkylääkkeitä Burana 600-800mg + päälle parasetamoli pohjaiset lääkkeet.  Parin vuoden särkylääkekuurin jälkeen alkoivat vatsavaivat. Sain vatsavaivoihin ripulia vähentävää lääkettä (Imodium) sekä vatsahappoja alentavaa lääkettä (Nexium). Samaan aikaan sairastuin myös astmaan ja sain tähän jatkuvan lääkityksen (Seredine ja Bricanyl). Allergioihin söin allergia lääkettä (Atarax yms.). Lisääntyneisiin migreenikohtauksiin käytössä oli sitten miranax. Näillä mentiin taas ylä-asteen alkuun. Tässä vaiheessa minut oli jo tähystetty joka päästä ja vaivoja tutkittu erikoislääkäreitä myöten. Epäilyslistalla olivat piipahtaneet nivelreuma, fibromyalgia, masennus, ärtyneen suolen oireyhtymä, sydän oireet (selittämättömät lihasrampit rinnassa todettiin), levottomien jalkojen oireyhtymä, erilaisia allergioita ja keliakiaa. Lääkkeitä näihin minulle määrättiin kokeiluluontoisesti kuten esimerkiksi reumalääke oxilorinia. Levottomiin jalkoihin lääkärit olisivat halunneet kokeilla Parkinson lääkitystä (levodopa) ja vatsavaivoihin mielialalääkitystä. Kahta viimeistä en suostunut kuitenkaan onnekseni kokeilemaan. Parkinson potilaita tavanneet tietävät kyllä miten kivoista pillereistä on kyse hallusinaatioineen ja tahattomine pakkoliikkeineen.

Tässä yhdeksäs luokkalainen Heikki vuosien takaa

Ylä-aste meni pikku hiljaa valvottujen öiden ja ripuloitujen aamujen ja päivien merkissä. Pitipä toisinaan oksentaakin ennen kouluun lähtöä. Kouluarvosanat tippuivat kuin lehmän häntä. Entinen matemaattisesti lahjakas Kympin oppilas otti enää tiukkia kuutosia. Samaa rataa edettiin oireiden pikku hiljaa pahentuessa edellä mainittuun käänne kohtaan. Epikriisejä oli eri lääkäreiltä tässä vaiheessa noin kolmen sentin pino, mutta syytä ei ollut löytynyt.

Mikä sitten ratkaisi asian? Tiedän että tämä kuulostaa uskomattomalta Tuhkimo -tarinalta, mutta jokainen sana on totta.  Avopuolisoni ajautui Kaisa Jaakkolan valmennukseen monien sattumusten kautta ja sai Kaisan suosituksesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivänä pienen listan vältettävistä ruoka-aineista, joita kilpirauhassairauksissa kannattaisi välttää. Itse pidin sitä täysin humpuukina ja vähän naisten juttuna. Tässä listassa oli kuitenkin yksi pieni sana joka muutti elämäni suunnan - gluteeni.  Anu vaihtoi ruokavaliotaan Kaisan suosituksia mukaileviksi ja samalla muuttui omanikin samaa linjaa kohti (siihen aikaan tuo ruuanlaitto ei ollut oikein minun ykkösjuttujani). Huomasin kaksi kuukautta myöhemmin ensimmäiset muutokset olossani. Niveltulehdukset rauhoittuivat merkittävästi ja painoni lähti laskuun silloisesta 114kg:sta. Painoni siis nousi 62 kilosta 114 kiloon vatsaongelma aikana. Noin neljä kuukautta gluteiinin merkittävän vähentämisen jälkeen pystyin olemaan jo ilman tulehduskipulääkkeitä muutaman päivän. Tämä oli päivä, jota en uskonut enää koskaan näkeväni. Kaksi vuotta eteenpäin sain jättää astmalääkkeet pois, tulehduskipulääkkeet olivat kokonaan pois käytöstä ja happosalpaajat lopetin muutaman kuukauden kuluttua särkylääkkeiden syönnin lopettamisesta.

Mikä meni pieleen aiemmin? Minulta testattiin gluteenitonta ruokavaliota jo ala-asteella, mutta se oli vain kuukauden mittainen ja ei tuonut tuloksia. Minulta ei koskaan mitattu yliherkkyydestä kertovia IgG -vasta-aineita vaan aina vain allergiasta kertovia IgE -vasta-aineita, joten todellista aiheuttajaa ei voitu havaita. En syytä tästä lääkäreitä. Ei kukaan voi tietää mitä ei ole opetettu. Vakuutuin tuloksista niin suunnattomasti, että aloin kouluttautumaan itse PT alalle. Halusin auttaa samassa ja samankaltaisessa tilanteessa olevia. Kävin Biosignature -koulutuksen sähkötöiden ohessa Englannissa ja ahmin tietoa joka suunnasta. Käytin töissä ruokatunnit ja kahvitauotkin lukien alan artikkeleita. Tästä se sitten lähti.

Kuva Southamptonin biosignature koulutuksesta keväältä 2012

Mikä on tilanteeni tällä hetkellä neljä vuotta työkyvyttömyys lausuntoehdotuksen jälkeen? En ole käyttänyt mitään lääkitystä vuosiin. Olen kisannut voimanostossa ja nostan karvan verran alle 600kg: yhteistuloksen raakana tällä hetkellä.  Neljä vuotta sitten en pystynyt siis tekemään kyykkyä edes omalla painollani ilman oireita. Työskentelen unelma-ammatissani Optimal Performancen valmentajana. Särkylääkekuurin jälkeensä jättämiä vatsaoireita korjataan vielä muun muassa korjaamalla vatsahappotasoja sekä entsyymien eritystä ja tasapainottamalla suoliston bakteeri kantoja. Oireet ovat kuitenkin lievittyneet todella merkittävästi.

Näillä ohjeilla sähkömiehestä tuli ruoan kanssa hifistelevä personal trainer. Voisin myös todeta eläväni tällä hetkellä sellaista elämää, jota en uskonut koskaan eläväni. Ilman näitä tapahtumia tuskin olisin ajautunut siihen missä olen nyt. Uskon ja toivon, että kaikki ihmiset eivät tarvitse samankaltaista triggeriä oman terveytensä vaalimiseen. Tämä lause on jo aika kulunut, mutta toivoisin jokaisen sijoittavan edes hitusen omasta ajastaan terveytensä ylläpitoon. Nyt heti eikä huomenna. Ota vaikka sitä salaattia ja lohta hitusen enemmän siihen lautaselle. Terveyden merkitystä ei ymmärrä ennen kuin on sen menettänyt ja minä jos kuka tiedän mistä puhun.
Se parempi vaihtoehto?

sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Hexbar kokeilussa ja tärkkelyspitoiset hiilihydraatit peliin

Treeni kuulumisista taasen kirjoittelen. German body composion training pätkä lähenee loppuaan. Viime viikolla pudotin jo volyymin puoleen. Pienen kevennyksen jälkeen tälle viikolle vedin toistot alas ja lisäsin rautaa tankoon. Tässä tämän päiväisestä treenistä.

Lämmittelyt dynaamisillä venyttelyillä, putkirullaamalla ja parit plyometriset alkuun hieman herättämään hermostoa. Sarjapainoihin menin totuttuun tapaan nousulla.

A1. Olympia kyykky 3x8 Tempo 4010 120kg, joku voisi sanoa ATG kyykyksikin.
A2. Raaka rinnalleveto 3x3 räjähtävänä noin 60% kuormalla

B1. Hexbar veto 7,5cm korokkeella seisten 5x140kg, 5x150kg, 5x160kg, 5x170kg, 5x180kg
B2. Reiden koukistus maaten 5x12 tempo 40X1 konsentrisessa vaiheessa jalkaterät sisään ja eksentrisessä vaiheessa ulos

C1. Pohkeet seisten 4x8 tempo 4110
C2. Pohkeet istuen 4x12 tempo 5110

Viilentelyt kyykkäämällä ja mobilisaatiot loppuun.

Tuliko hiki? Todellakin tuli. Saimme Iisalmen salille vihdoin Hexbarin ja pakkohan uusi tuttavuus on onjelmaan laittaa. Tuntui tuo lattialtaveto liian helpolta niin sompasin jalkojen alle tuon laatikon. Huh huh mikä liike. Aivan karmee poltto jaloissa. Pidemmissä sarjoissa treenijakson alkupuolella jouduin pidättelemään oksennusta jo ihan todenteolla. :)

Hexbarin aloitusasentoa.

Täytyy myös hehkuttaa porras-intervalleja. Olen nämä taas pitkästä aikaa ottanut mukaan ja kyllä tuntuu. Portaissa tulee kirjaimellisesti "valoa tunnelin päässä" fiilis. Tulen nämä pitämään seuraavan treeni pätkän ajan myös käytössä. Itse punttitreeni vaihtuu tehtäväksi ainoastaan kolme kertaa viikossa, mutta treenit ovat sitten ihan älytöntä tappoa venäläiseen malliin. volyymi on valtava voima treeniksi ja pikku liikkeet loistaa poissa olollaan. Tosin sujautan vielä muutaman hormonaalista vastetta lisäävän jutun mukaan ja muovaan nousujohteisuutta paremmin omalle keholle sopivaksi. Oman kehontuntemus on mennyt jo aika pitkälle ja voin muovata jokaisen ohjelman liikkeen progression omaa palautumiskykyä mukaillen. Empä ole alle neljää kovaa kuntosali treeniä viikkoon tehnytkään todella pitkiin aikoihin. Varmaankin viimeksi jotakin kolme vuotta sitten. Ihan mukavaa vaihtelua ja mahdollistaa hieman paremmin omankehon painolla tehtävät räjähtävyyttä ja nopeutta lisäävät harjoitukset siihen sivuun. Jääpähän aikaa hieman muullekkin kuin salille ja nopeusjumpat voi vetää vaikkapa Paloisjärven rantaa kiertävällä pururadalla. 

Kaikki 130 porrasta

 Palautteluun näihin "massa treeneihin" löysin Kuopion punnitse ja säästä kaupasta oivallisen gluteenittoman pastan. (täällä ei siis ole kaikkea saatavilla ihan samaan tapaan kuin pääkaupunki seudulla). Lisään nyt hetkeksi hiilihydraattien määrää heti treenin jälkeen ja muutoin pidän ne kasvis- ja hedelmä lähteisinä. Pastan ainesosaluettelo koostuu pelkästä luomulaatuisesta riisistä, tomaatista ja pinaatista.

Tätä kestää minunkin yber herkkä vatsa

Oli niin hyvää, että ennätin jo osan syödä ennen kuvaa. :) ja niin join siis vihersmoothien tähän päälle.

Ensi kerralle koitan kirjoittaa jotakin hieman informaatio arvoltaan parempaa tekstiä. Tämä kesäaika vaan lietsoo kaikkeen mahdolliseen hömppä kirjoitteluun.



maanantai 6. toukokuuta 2013

Kuulumisia

Reilu neljä viikkoa pitkä voimajakso on nyt tehty. Tuloksena samat raudat kuin aikaisemmin. Tosin ilman tai lähes ilman tukevia varusteita ja suorittamatta hermoston suurempaa herkistelyä.  Ihan tyytyväinen olen.  Kehitystä tullut siis helmikuulta 15-20kg pääliikkeisiin ja penkkiin noin 2,5-5kg. Nyt mennään taas seuraavat kolme viikkoa massa treenien parissa. Otin myös intervallit mukaan ohjelmaan.  Alla kuvaa olkapää jumpan jäljiltä.


Treeni paikka on kyllä todella suotuisa intervalleja ajatellen. Suoraan salitilan vierestä nousee nimittäin 130 portaiset raput kirkonmäelle. Noissa saa hyvin verenkiertämään. :) Valoa tunnelin päässä kuten sanotaan. Käsi näkyy heittäneen kuvankin vinoon palautellessa.


Sitten päätin salilla, että haluan kyykkykengät. Päädyin Adidaksen power perfect II:seen.


Niimpä kävin sovittelemassa kaupassa jo valmiiksi Adidaksen lenkkareita oikean koon löytämiseksi. Eilen sitten ajattelin ne tilata. Minun tuurillani Suomenkamaralta kenkiä löytyy tuonne 42 asti ja 44 eteenpäin. Minun sovittelema koko olisi ollut 43 1/3. Empä sitten vielä tilannut. Mikäli jollakulla on tietoa mistä näitä saisi nyt heti tuohon kokoon tilattua niin linkki vinkistä olisin kiitollinen. Eipä muuta. Jatketaan treenejä.